T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
KOCAELİ / KARAMÜRSEL - Bekir İlhami - Fatma Nedime Calp Ortaokulu

Haberler

Nis

İlçe Akıl ve Zeka Turnuvası okulumuzda gerçekleşti. Turnuva sonuçlarına göre ortaokullar arasında öğrencilerimizin hepsi 1. oldular. Öğrencilerimizi ve Matematik Öğretmenimiz Burcu ÇİÇEK'i tebrik eder başarılarının devamını dileriz.

Nis

Yıldız kızlar voleybol takımımız ilçemizde yapılan müsabakalarda ikinci olarak bizi gururlardırdılar. Emeklerinden dolayı Beden Eğitimi Öğretmenimiz Metin ERBAY'a teşekkür ederiz. Öğrencilerimizi tebrik eder başarılarının devamını dileriz.

Nis

"Minik Eller, Büyük Hayaller Etkinlikleri" kapsamında okulumuzda çeşitli etkinlikler yapıldı. 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı dolayısı ile başlatılan proje kapsamında, 'Minik Eller Büyük Hayaller' temalı etkinliklerde çocuklar eğlenirken aynı zamanda yeni bilgiler öğrendiler. Okulumuzda Mangala Oyunları Etkinliği, İlçe Zeka Oyunları Yarışması, 23 Nisan Resim Sergisi, Çeşitli Malzemelerle Resim Yapma Etkinliği, Kodlama Etkinliği gerçekleştirdik.

İlçe zeka oyunları turnuvasında ortaokullar kategorisinde okulumuz bütün yarışmalarda birinci oldu.

Mrt

Öğretmenlerimizin verdiği oylar sonucunda Mart Ayı Yıldız Öğrencimiz 7-A sınıfından Ecrin Naz TÜRKOĞLU olarak seçilmiştir. Öğrencimizi tebrik eder başarılarının devamını dileriz.

Yapılan oylama sonucu seçilen öğrenciler ve  alınan puanlar şu şekildedir;

7-A   ECRİN NAZ TÜRKOĞLU        291 PUAN

5-A   YÜSRA ALTUN                   198 PUAN

6-B   ERAY MURAT BEKAR          197 PUAN

6-A   BEREN DİNÇER                 192 PUAN

6-A   ELİF ÖZTAŞ                      97   PUAN

7-A   EFE YUNAK                       96   PUAN

 

Mrt

Mrt

Şubat ayı Bana Bir Masal Anlat etkinliği kapsamında “Zaman Neyi  Eskitemez” kitabının yazarı Neslihan YAŞAROĞLU öğrencilerimize masallar anlattı. Aynı zamanda yazarlık konusunda öğrencilerimizin sorularını yanıtladı. 

Misafirim Ol etkinliği kapsamında Önem projesinde yer alan öğrencilerimizi evlerinde ziyaret ederek ihtiyaçlarını gözleme fırsatı bulduk. Müdür Yardımcısı Engin KESKİN, Rehber Öğretmen Ezgi ACAR GÜNAY ve Sınıf Rehber Öğretmeni Mine ARAÇ’ın katılımıyla gerçekleştirilen bu ziyaret ile  velilerimizle yakından görüşerek sorunlarını dinledik. Ayrıca Okul Rehber Öğretmenimiz Ezgi ACAR GÜNAY velilerimizi Bilinçli Medya Kullanımı ve aile tutumları konularında bilgilendirmiştir.

 

Mrt

Öğrencilere başarılı, ahlaklı, terbiyeli ve saygılı olmanın önemini kavratmak ve aynı zamanda okulda örnek davranışlar sergileyen öğrenci sayısını arttırmak amacıyla okulumuzda her ay bir öğrenci seçilerek ödüllendirilecektir.

PROJENİN BEKLEN SONUÇLARI: Ahlaki değer yargıları ve akademik başarısıyla örnek teşkil eden öğrencilerin özgüvenini arttırmak.

PROJENİN UYGULAMASI:

1. Okul öğretmenleri tarafından o ayın “etik değerine” uygun olacak şekilde oy birliğiyle “yıldız öğrencisi” seçilir.

2. Yıldız öğrenci seçiminde derse giren bütün öğretmenlerin görüşü alınır.

3. Bir sınıftan o ay için aday olmayı gerektirecek özelliklere sahip bir öğrenci yoksa o sınıftan aday gösterilmeyebilir.

5. Yıldız öğrenci ayın son haftasında cuma günü istiklal marşı töreninden önce belgesini ve hediyesini alarak gururlandırılır.

6. Yıldız öğrenci seçilmiş bir öğrenci başka bir ay yeniden seçilemez.

 

7. Seçilmesi düşünülen öğrencilerin disiplin ve okula dair devamsızlıkları dikkate alınır.

 

Ock

Sevgili öğrencilerimiz, tatili verimli bir şekilde geçirmeniz aynı zamanda da eksiklerinizi kapatmanız için tekrar programı hazırladık.
İyi çalışmalar

Ock

8.sınıf öğrencilerimizi LGS'ye motive etmek ve liseleri daha yakından tanımalarını sağlamak amacıyla Müdür Yardımcımız Engin KESKİN, Matematik Öğretmenimiz Burcu ÇİÇEK ve Rehber Öğretmenimiz Ezgi ACAR GÜNAY'ın eşliğinde sınavla öğrenci alan Gölcük Fen Lisesi,Kocaeli Anadolu Lisesi ve Gölcük Anadolu Lisesini ziyaret ettik. Okulları ziyaret edip öğrencilerimizin sorularını sormalarını sağladık. Gittiğimiz liselerde 9.sınıf öğrencileri, sınava nasıl hazırlandıklarını anlatıp öğrencilerimizi motive eden konuşmalar yaptı. Öğrencilerimize sınavda başarılar dileriz.

Ock

Değerli Velilerimiz, Sosyal medyada sıklıkla gördüğümüz çocuklara yönelik ihmal ve istismar haberleri yer almaktadır. Bu tür haberlerle karşılaşan anne-babalar paniğe kapılmaktadır. Bu duygu da çocuklara yönelik birçok hatalı tutum ve davranışa neden olmaktadır. Gelin, hep birlikte bu konuda bilgilenelim

Ara

ÖFKE KONTROLÜ

Çocuğun öfkeli tutumlarına aynı şekilde tepki vermek onun gerginliğini daha da arttırmaktadır. Sakin kalmalı ve kriz anı geçince çocukla konuşarak durumu değerlendirerek duyguların dışa vurulmasını sağlamak her iki tarafı da rahatlatacaktır. Herhangi bir vurma davranışında çocuğu sadece tutmak ve onunla göz teması kurarak bunu bir daha yapmamasını söylemek doğru olacaktır. Çocuğunuza vurmak yerine göz teması sağlamayı deneyin

Çocuğu odaya kapatarak cezalandırmak gibi öfkeyi artırıcı ve anlamsız davranışlardan uzak durmak gerekir. Çünkü çocuğa öfkeli şekilde davranmak onun da aynı şekilde davranmasına model oluşturmaktadır.

Öfkeyi önlemek için doğru cümleler seçin.

İstediğini yaptırmak için öfkelenen çocuğun bu davranışlarına son vermek isteyen anne babalar çocukların isteğini anında yerine getirme davranışını seçebiliyorlar. Hızlı bir çözümmüş gibi görünse de aslında bu durum çocuğun öfkelenmek ve istediğinin olması arasında ilişki kurmasına ve bu davranışını pekiştirmesine neden olmaktadır. Çocuk bu nedenle istediklerimi öfkelenerek alabiliyorum anlayışı geliştirmeyi öğrenir. Yapılması gereken, davranışlarda net olmaktır. Örneğin yatma saati gelmiş ise 'Yatağa gitmek ister misin?' gibi açık uçlu bir soru yerine "Yatağa gitme saati' demek  krizleri önlemekte daha faydalı olacaktır.

Çocuk bu denli yoğun duygular yaşarken, kendini dinleyecek anlayacak sakin bir yetişkine ihtiyaç duyar. Yoğun öfke problemi yaşadığı süre içerisinde onu azarlamak, kızmak yerine yanında olduğunuzu söylemeli ve onu ancak konuşursa anlayabileceğinize ikna etmelisiniz.

Daha az öfkelendiği ya da az da olsa sakin kalarak bir problem çözme çabası içine girdiğinde onu açıkça takdir etmeli ve maddi değeri olmayan hediyeler ile ödüllendirmelisiniz.

Çocuklar duygu yönetimlerini anne-babadan öğrenir. Bu nedenle iyi örnek olmalı, iletişiminize dikkat etmeli ve duygularınızı iyi yönetebilmeyi öğrenmelisiniz. Her ne olursa olsun çocuğa şiddet göstermemelisiniz.

Çocuğun sakin olduğu bir dönemde duygularını eksiksiz anlattığı bir günlük tutmasını önerebilirsiniz. Henüz yazmak konusundaki becerileri gelişmemiş ise güzel bir resim dosyası alabilir ve duygularını resim yaparak ifade etmesini sağlayabilirsiniz.

Çocuğunuzu medyanın kötü etkilerinden korumalısınız. Çocuğunuzun ne izlediğini takip etmeli zaman zaman işlevsel programlar filmler araştırıp beraber izlemeyi önermelisiniz.

Grup halinde oynanan oyunlara teşvik etmelisiniz.

Enerjisini rahatlıkla boşaltabileceği spor dallarına ve aktivitelere yönlendirmelisiniz. Kazanç ve kaybın kardeş olduğunu her fırsatta dile getirmelisiniz.  Onu sakinleştirecek aktiviteler üzerine konuşun, örneğin öfkelendiğinde öfkesini boşaltmak için diğerlerine bağırmak yerine odasında yastığını yumruklamak, top sektirmek, müzik dinlemek, koşmak gibi enerjisini atabileceği zararsız yolları belirleyin. Tamamen çocuğunuzun tercihine göre değişmekle birlikte, resim yapmak, özellikle de boyaları serbestçe kullanarak deşarj olması etkili bir yöntemdir. Örneğin, odasında bir duvar ya da pano bunun için ayrılabilir.

Kararlı olmalısınız, ağlama nöbeti ve öfke patlaması yaşadığı bir durumda sırf ağladığı için istediğini verirseniz karşınıza sürekli ağlama krizleri ile çıkacaktır. Öfke patlamalarının görmezden gelindiği ilk haftalarda tepki yükselmesi olur ve öfke nöbetleri sıklaşır; fakat sonraki haftalarda azalır ve yok olur. Yöntemin olumlu sonuçlanması için tutarlı olunmalıdır. Evde uygulanıp da alış-veriş yerinde uygulanmazsa olumlu davranış değişikliği görülemez. Eğer anne baba, bu yöntemi alış-verişte uygulayamayacağını düşünürse, çocuğu alış-verişe götürmemelidir. Eğer öfke patlaması öncesi cevabınız "hayır" idiyse bu cevaba sadık kalın.

Doğru sözlerle yaklaşın. "Bu kadar sinirlenecek ne var canım!", "Neden bağırıyorsun?!", "Yeter artık susar mısın!" yerine "Seni anlıyorum, istediğin olmayınca öfkelendin.", "Şu an kızgınsın. Sakinleştiğinde konuşalım" gibi empati içeren cümleler kurarsanız çocuk anlaşıldığını hissedecektir.

Öfkenin bir doruk noktası ve ardından da düşüşe geçtiği bir sakinleşme evresi vardır ve karşılıklı konuşmak için en uygun zaman budur. Çocuğunuz duygularını konuşmaya ayrıştırmaya ihtiyaç duyuyor olabilir. Belki öfkesinin arkasına gizlenmiş hayal kırıklığı, utanç, üzüntü gibi daha kırılgan duygular vardır ve bunları ifade etmenin yolunu tam olarak bilememiştir.

Birlikte bir öfke sözlüğü oluşturun. Sinirlendiği durumları ifade etmek için küfür, hakaret dışında her türlü sözcük bu sözlüğe girebilir.

Çocuğunuzun yaşına göre oyunlaştırarak ya da konuşarak ona doğru nefes almayı öğretebilirsiniz. Burnundan derin derin aldığı nefesi, yavaşça ağzından vermek ve bunu en az 5-10 kere tekrar etmek solunumunu ve kalp ritmini düzenler. Evde ona ait bir sakinleşme köşesi belirleyerek bunu yapabilirsiniz. Öfkelendiğinde burnundan alıp ağzından verdiği derin nefes almayı ona sık sık hatırlatın.

Siz öfkelenince ne yapıyorsunuz?  Kendinize bu soruyu sorun. Kendiniz gerçekleştiremediğiniz hiçbir şeyi ondan yapmasını beklemeyin. Anne, baba, abla ya da ağabeyi, büyükler kızgın olduklarında ne yapıyorlar gözden geçirin. "Hepimiz öfkelenebiliriz, ama önce sakinleşmeyi bekliyoruz, daha sonra problemle ilgili konuşarak çözüm arıyoruz." gibi bir aile kuralını evdeki herkes benimserse, çocuğunuz da buna uyum sağlayacaktır. Çocuğunuza önce siz örnek olun Bu dönemdeki çocukların en önemli öğrenme aracı model alarak öğrenmedir. Ona doğru model olun.

Ev ortamı çocuğu aşırı engellemeyecek bir biçimde düzenlenmelidir. Çocuk eve değil, ev çocuğa uydurulmalıdır.

Çocuk, elindeki zararlı nesne alındığı için öfkeleniyorsa, alınan nesnenin yerine zararsız ve benzer bir nesne verilebilir. Örneğin, elindeki bıçak oyuncak bir bıçakla, ilaç kutusu boş bir kutuyla, önemli evraklar boş kâğıtlarla değiştirilebilir.

Öfkenin gelişini fark etmesini sağlayın. Öfkenin yolcuğunu birlikte keşfedin. Hangi durumlarda, nasıl belirtilerle geliyor, vücudunda neler oluyor, o an aklından neler geçiyor. Bir kağıda çan şeklinde bir grafik ya da bir dağ resmi çizerek, ona öfkenin bir anda zirvede patlamadığını, oraya çıkana dek yavaş yavaş arttığını anlatabilirsiniz. O yükseliş sırasında, erken sinyalleri fark etmesini sağlayın. Bu sayede çocuk öfkenin geldiğini bilebilecek ve ona karşı koymanın etkili yollarını kullanmayı hatırlayacaktır. Çocuklara, öfkelenmeden hemen önce kendilerinde belirli bazı fizyolojik değişikliklerin ortaya çıktığı öğretilmelidir. Pek çok çocuk genellikle kendilerinde öfke öncesi ortaya çıkan bu "bedensel değişikliklerin" farkında olmayabilir. Ancak bu "bedensel değişikliklerin" tanınması ve fark edilmesi öfke denetimi için çok önemlidir. Bu değişmeler çocukların öfkelenmeden hemen önce öfkeleneceklerini onlara bildiren bir "uyarıcı siren" özelliği gösterirler. Öfkelenmeden hemen önce bedenlerinde ne olduğunu fark etmeleri ve tanımaları, çocukların ilgiyi kendilerine yönelterek, davranışlarını kontrol etmelerine ya da ortamdan uzaklaşıp gitmelerine olanak sağlamaktadır. Bu belirtiler örneğin; Her yerinin ateşlendiğini hissettiği, • Kalp atışlarının hızlandığı, • Ellerin yumruk biçiminde sıkıldığı, • Çenenin kilitlendiği hissi ve dişlerin sıkıldığı, • Tüm bedeninin titrediğini hissettiği, • Kasların, özellikle kolların gerginleştiğini hissettiği anlar olabilir.

Çocuk, öfkelendiğinde kendisini anlayan birilerinin yanında olmasını ister. Özellikle bir yetişkinin onu dinlemesi oldukça yararlıdır; çünkü çocuğun öfkelenmesine yol açan nedenler üzerinde konuşulursa, öfkesi söner. Bu durumlarda etkin dinleme yapılmalıdır. Yani çocuğun duygularını ortaya çıkarması sağlanmalıdır.

Bazı çocuklar, öfkesinin nedenini yeterince anlayamadığı için, öfkesi daha uzun sürmektedir. Çocukla konuşularak, öfke duymasına yol açan nedenlerin farkına varması sağlanmalıdır. Böylece öfkesi daha çabuk söner. Ne olmasını istiyorsun? Bunun olması için neler yapabilirsin gibi sorularla çözüme yönelik konuşulmalıdır.

Öfke anında, önünde iki tercihin olduğu söylenmelidir. Birincisi, her zaman yaptığı şeydir; yani bağırıp çağırmak veya ağlamak. İkincisi ise, o an neler hissettiğini arkadaş(lar)ına veya güven duyduğu bir yetişkine anlatması. İkinci tercihi seçtiğinde ve birkaç uygulamadan sonra öfkesini daha kolay kontrol edebileceğini öğrenecektir.

Ona sarılın. Çocuklar öfkelendiklerinde, öfke patlaması yaşadıklarında kendilerini kontrol edemezler. Ona sıkıcı sarılarak onu her türlü kabul ettiğinizi ve güvende olduğunu hissettirebilirsiniz. Ona sakinleşene kadar ona bu şekilde sarılacağınızı söyleyin.

Çocuğunuz ile olabildiğince sıkça kaliteli zaman geçirin. Olumlu yönlerini ona belirtin ve onu takdir edin.

Çocuğunuz öfkelendiğinde konuyu veya ortamı değiştirin. Çocuğunuzun öfkeli biçimde belirttiği isteğini yerine getirmek yerine çocuğunuzun ilgisini çekebilecek bir konu hakkında konuşun. Küçük yaş çocuklarının dikkat süreleri kısa olduğundan dikkatlerini ilginç konu veya ortam ile dağıtabilir, olumlu bir yöne çekebilirsiniz.

İletişim becerisi yeterli olmayan veya öfkeyle isteklerini daha kolay belirttiğini düşünen çocuklara, isteklerini belirtmede daha etkili iletişim yöntemlerinin olduğu fark ettirilmeli veya öğretilmelidir. Örneğin, en etkili iletişim aracının dil olduğu kavratılmalıdır. Çocuğa isteklerini veya sorunlarını bağırarak değil, anlatarak belirtmesinin daha iyi bir yol olduğunu söyleyin.

Çocuğun yoğun stres yaşamasına yol açan bazı olaylardan sonra öfke patlamaları artabilir. Bu durumlarda çocuğun strese girmesine neden olan olaylar ortadan kaldırılmalıdır.

Çocuğunuz bağırarak konuşuyorsa aşağıdaki gibi yaklaşmayı deneyin;

"Hüsrana uğradığını duyabiliyorum ama neye ihtiyacın olduğunu duyamıyorum. Bir daha dene, dinliyorum."

"Her zamanki konuşma sesini kullandığında seni duyabilirim."

"Daha nazik bir şekilde tekrar sor " bu azarlanıyormuş gibi hissetmeden görgü kurallarını gözden geçirmesine olanak tanır. Ayrıca sızlanır ya da yalnızca bir kelime kullanırsa ona "Bunu anlayabileceğim bir cümle içinde tekrar edebilir misin?"

Çocuğunuzun öfkesi alevlendiğinde:

"Burada neler oldu merak ediyorum." ("Ne yaptın böyle?!" demek yerine)

"Kızgın olman sorun değil ama kabalık etmen sorun."

"Önce sakinleş, sonra konuş. Sakinleşmek için yardıma ihtiyacın var mı yoksa bunu tek başına yapabilir misin?"

"Kızgın olduğunu görüyorum. Ama birilerini incitmen, bir şeyleri kırman ya fırlatman kabul edilebilir bir şey değil."  Eğer çocuğunuz öfkesini dışa vurmaya devam ediyorsa, şunu deneyebilirsiniz: "Bu____yi kaybetmeye değer mi? Ben burada sakinleşmene yardım etmeye çalışıyorum ki ____yi kaybetmeyesin."

Ailelerin bir sakinleşme planı yapmaları faydalı olabilir. Böylece yetişkinler ve çocuklar öfke patlayıverdiğinde hangi adımları izleyeceklerini bilirler. Planınızda şu unsurları kullanın:

a) size planınızı hatırlatacak "orada kal" ya da "dur" gibi bir anahtar kelime

b) "öfke patlamalarının" 10 kez zıplamak, ellerini çırpmak ya da 10'dan geriye doğru saymak şeklinde ortaya çıkmasına yardımcı olacak bir eylem,

c) derin nefes almayı hatırlamak,

d) kendine şu soruyu sormak: neye ihtiyacım var?,

e) daha sonra neye ihtiyacı olduğunu söyleyen kelimeler kullanmak.

Ona sakinleşme planı konusunda yardımcı olacağınız konusunda çocuğunuza güven verin. Ailenin tüm üyeleri kullandığında bu strateji en iyi şekilde işler.

Çocuğunuz öfkelendiğinde ara verme yöntemini kullanabilirsiniz. Çocuğunuzun bazen öfke yaratan durumdan ve ortamdan uzaklaşması iyi bir çözüm olabilir. Evde öfkelendiğinde ona o ortamdan uzaklaşmasını ve kendisini sakinleştirmek için neler yapabileceğini düşünmesini isteyin. Bunun için o ortamdan uzaklaşsın, derin nefes alarak ya da 10'dan geriye doğru sayarak sakinleşsin daha sonra çözüm için ortama geri dönsün. Döndüğünde onunla çözüm önerileri hakkında konuşun.

Psikolojik Danışmanı / Rehber Öğretmen

                 Ezgi ACAR GÜNAY

Ekm

Milli Eğitim Bakanlığı, Gençlik ve Spor Bakanlığı ve Diyanet İşleri Başkanlığı tarafından ortak yürütülen "Çevreme Duyarlıyım Değerlerime Sahip Çıkıyorum Projesi" ekim ayı çalışmalarına başladık.

Eyl

Tüm öğrencilerimize, velilerimize ve öğretmenlerimize yeni eğitim öğretim yılının hayırlı olmasını dileriz.